Pytania do wywiadu dla mojeBrzesko.pl, nadesłane przez czytelników portalu:
1. Wydatki na edukację w gminie powodują, że wykup obligacji zamiast odbywać się z zaoszczędzonych pieniędzy, finansowany jest z zaciąganych kolejnych pożyczek. Proszę zdiagnozować istniejący problem polegający na dużych kosztach utrzymania gminnych szkół, w kontekście reformy szkolnictwa i likwidacji gimnazjów. Krótko mówiąc, czy po wprowadzeniu ośmioletniej szkoły podstawowej pożyczki na wykup obligacji wzrosną?
Wydatki na edukację są znaczącą pozycją w budżecie gminy. Właściwie w każdym roku są one wyższe. Idealnie byłoby, gdyby subwencja oświatowa wystarczała na pokrycie wydatków, jednak rzeczywistość jest zgoła odmienna. Wystarczy podać, że w 2008 r. z własnego budżetu do oświaty dopłaciliśmy 11 mln złotych, a w 2016 prawdopodobnie będzie to 22 miliony. Nie wiemy jeszcze ile wyniesie koszt wprowadzanych zmian, natomiast przeznaczenie tak dużych środków własnych na oświatę powoduje, że zadania własne realizujemy z pomocą obligacji.
2. Co z obiecanymi działania w zakresie powstania strefy gospodarczej? Jak gmina Brzesko zamierza skutecznie rywalizować z innymi gminami o pozyskiwanie inwestorów i tworzenie warunków do tworzenia nowych miejsc pracy (nie przez urząd, ani spółki komunalne). Podam przykład Bochni, która wiele lat wstecz utworzyła i uzbroiła swoisty park dla fabryk, dzięki zastosowaniu zasady znanej z zarządzania „find, keep, win”, czyli miej pomysł, wprowadź go w życie i osiągnij sukces. W Bochni dzisiaj już kolejny duży inwestor chce budować swoją fabrykę. Mało tego. Włodarze miasta zadbali w umowach z inwestorami o to, żeby w rekrutacji nowych pracowników w pierwszej kolejności byli brani pod uwagę mieszkańcy gminy.
Brzesko jako jedno z pierwszych miast w Małopolsce zagospodarowało strefę aktywności gospodarczej (obecnie ul. Biznesowa), został uzbrojony teren , wybudowano drogę i dzięki temu działa tam ponad 10 firm, które zatrudniają blisko trzysta osób. Tereny w Buczu byłyby atrakcyjne już teraz dla inwestorów, gdyby wykonano drugi etap drogi w kierunku Szczurowej, jednak samorząd województwa nie kwapi się do realizacji tej części zadania ,ale my jesteśmy zdeterminowani i w momencie zainteresowania tym terenem będziemy wszystko robić ,aby powstałą droga dojazdowa. Sukcesem natomiast jest wspólne działanie gminy i przedsiębiorców mające na celu budowę drogi dojazdowej do terenu tzw. Jadownik-Rędzin. Podpisaliśmy porozumienie, które zakłada wybudowanie takiej drogi mającej na celu ułatwienie dojazdu do firm i terenów przemysłowych.
Od lat współpracujemy z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych, której wielokrotnie przekazywaliśmy informacje o terenach inwestycyjnych. My też mamy pomysły, wprowadzamy je w życie, przykładem ostatnie, wprowadzone zmiany zagospodarowań przestrzennych, a sukces zapewne nadejdzie. Trzeba pamiętać, że istniejące duże firmy takie jak Browar Okocim czy Can-Pack SA w ostatnich latach zainwestowały w Brzesku setki milionów złotych w rozwój zakładów. Mamy ponad 2300 firm działających , to jest olbrzymi potencjał gospodarczy 36 tysięcznej gminy jaką jest Brzesko i świadczy o olbrzymiej aktywności mieszkańców.
3. W opinii mieszkańców centrum kulturalno biblioteczne było kosztowną, lecz trafioną inwestycją. Proszę powiedzieć, jaki jest koszt utrzymania tego obiektu, z jakiego powodu biblioteka pedagogiczna (zbiór 1500 egzemplarzy) nie mieści się w obiekcie centrum (zbiór 80-100 tys. egzemplarzy). Dlaczego również Miejski Ośrodek Kultury wciąż posiada swoje lokum i niezależne struktury?
Regionalne Centrum Kulturalno-Biblioteczne powstało za kwotę 14 milionów złotych, z czego 9,7 miliona złotych było pozyskane z pieniędzy unijnych. Powstał obiekt na który czekało od lat społeczeństwo naszej gminy. Jest to nowoczesna budowla na miarę XXI wieku, a świadczy o tym chociażby tytuł lidera inwestycji w województwie małopolskim otrzymany w 2013 roku. W Regionalnym Centrum Kulturalno-Bibliotecznym działają dwie instytucje – Miejski Ośrodek Kultury oraz Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna. W listopadzie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspólnie z dziennikiem Rzeczpospolita przyznały naszej bibliotece tytuł najlepszej biblioteki województwa a w rankingu ogólnokrajowym zajęła 14 miejsce. Biblioteka Pedagogiczna jest instytucją marszałka i tam decydują, gdzie będzie się mieściła i ile dostanie dotacji na prowadzenie działalności. Jestem pełen uznania dla pracy i zaangażowania bibliotekarzy tam pracujących, z którymi bardzo często prowadzimy wspólne przedsięwzięcia. Miejski Ośrodek Kultury jest samodzielną placówką, ma statut, pracowników , prowadzi działalność, organizuje życie kulturalne w naszej gminie chociażby przez poprzez sieć świetlic, jest dotowany przez gminę więc trudno, żeby nie miał jak pan pisze, tzw. lokum i struktur.
4. Jakie działania pan podejmował/podejmuje w temacie ochrony przeciwpowodziowej mieszkańców gminy Brzesko? Co z ochroną przeciwpowodziową miasta z powodu zaniechania prac na zbiornikami na rzece Uszwicy?
Tutejszy Urząd występuje do Małopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie z licznymi wnioskami w sprawie regulacji rzeki Uszwicy oraz potoków administrowanych przez tą instytucję takich jak: Grodna, Uszewka, Leksandrówka, Kowalówka, Rów od Okocimia. Dzięki tym staraniom udało się dokonać odcinkowych regulacji i umocnień skarp, jak również przygotować dokumentacje na kolejne modernizacje.
Każdego roku również w budżecie gminy są zarezerwowane środki finansowe na bieżącą konserwację rowów na terenie naszej Gminy. Ze środków tych wysokości od 50 tysięcy do 75 tysięcy złotych udaje się nam dokonać oczyszczenia i udrożnienia ok 10-15 km rowów odwadniających. Wykonawca robót jest wyłoniony w przetargu nieograniczonym
Dodatkowo gmina w ramach poprawy ochrony przeciwpowodziowej wykonuje inwestycje polegające na przebudowie zniszczonych odcinków rowów, zabezpieczeniu skarp i dna, wykonaniu nowych odwodnień.
Niestety potrzeby, które dostrzegamy związane z koniecznością wykonania nowych odcinków rowów i potrzebnych kanalizacji deszczowych znacznie przekraczają możliwości samorządu.
Dla przykładu w ostatnim czasie udało się nam przeprowadzić następujące inwestycje związane z regulacją rowów:
– przebudowa i rozbudowa części istniejącego rowu bez nazwy przy ulicy Brzegowej
– wykonanie ubezpieczenia dna i skarp rowu wzdłuż ulicy Podmiejskiej
– wykonanie odwodnienia ulicy Brzeskiej w Jadownikach
– modernizacja kolejnego odcinka cieku wodnego o nazwie „Rzeka Uszew” w miejscowości Wokowice
na łączną kwotę 420 tys. zł.
Również przy budowie południowego zjazdu z autostrady udało się skłonić inwestora do budowy większego zbiornika retencyjnego wód opadowych, które cyklicznie zalewały mieszkańców ul. Klonowej w Jasieniu.
5. Co Pan myśli o projekcie Nowoczesnej „32-800”, który obrał za swój cel uzyskanie informacji zwrotnej od mieszkańców mającej zawierać ich potrzeby, oczekiwania i chęć wyjścia naprzeciw tzn. zbudowania programu wyborczego, który może być nośny i skutecznie wytworzyć elektorat w najbliższych wyborach samorządowych.
Dzięki Panu uzyskałem informację i zapoznałem się z tym projektem. Zawsze jestem otwarty na każdą inicjatywę dla dobra mieszkańców. Świadczy o tym praca Rady Miejskiej, współpraca ze stowarzyszeniami, klubami, związkami i mieszkańcami. Jestem przekonany, że członkowie Nowoczesnej z terenu gminy zaglądną do mnie czy radnych, aby porozmawiać i dowiedzieć się jakie są nasze projekty, planowane działania, co robimy i zamierzamy robić, aby budować wspólny sukces i pomyślność mieszkańców. Zapraszam.
6. Gdyby pan był posłem, czego w przyszłości panu życzymy, jak zagłosowałby pan w przypadku następujących ustaw:
– ustawa zakazująca aborcji Ordo Iuris.
– ustawa utrzymująca obecną kwotę wolną od podatku, czyli 3091 zł
– ustawa 500+
Bycie posłem to duży zaszczyt ale i odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Niestety nie zawsze decyzje te są zgodne z własnym sumieniem i posłowie głosują zgodnie z dyscypliną partyjną. Jeśli chodzi o wymienione ustawy to zawsze byłem i jestem za pełną ochroną życia. Nikt nie powinien pozbawiać życia drugiego człowieka, szczególnie dziecka, które jest przecież zupełnie bezbronne.
Obecna kwota wolna od podatku jest niska i powinno się ją stopniowo podnosić. Popieram działania zmierzające do tego.
Po kilku miesiącach funkcjonowania ustawy 500+ widać wśród Polaków pozytywne efekty. Ustawa jest dobrym działaniem, pozwalającym rodzinom wielodzietnym na godne życie. Uważam, że taka pomoc była potrzebna.
7. Wspólnota Samorządowa, czyli komitet wyborczy, którego pan jest założycielem i liderem, jest obecnie grupą ludzi bez poglądów, bez pomysłu i bez przyszłości. Radni wspólnoty samorządowej, poza Maciejem Podobińskim, który skutecznie buduje swoją niezależność i odcina się nie tylko od Wspólnoty, ale i od popierającego ją bezkrytycznie PiS-u, radni Ci są nieaktywni w posiedzeniach rady, brakuje im twórczych inicjatyw. Nie ma pan wrażenia, że ten projekt w następnych wyborach nie zda egzaminu? Czy w związku z powyższym ma pan propozycje ze strony klubu Prawa i Sprawiedliwości, żeby jeszcze bardziej zacieśnić współpracę i w następnych wyborach stworzyć wspólną listę?
Nie mogę zgodzić się z powyższym stwierdzeniem. Jeśliby Pan śledził pracę rady przez ostatnie lata, miałby Pan zapewne odmienne zdanie. Czy zgodna, choć nierzadko niepozbawiona ostrych wystąpień współpraca w łonie rady to brak pomysłu i poglądów? W wyborach startuje się z różnych ugrupowań i komitetów, a każdy startujący ma program, który chciałby zrealizować. Rzeczywistość na każdym szczeblu samorządu i w sejmie jest inna od tej z kampanii wyborczej. My w gminie musimy być realistami i wybieramy z całej gamy zobowiązań wyborczych te, które możemy i jesteśmy w stanie zrealizować. Wspólnota Samorządowa nie jest partią lecz grupuje ludzi, którzy działają dla dobra mieszkańców i gminy. Ja od lat współpracuję jako burmistrz, a wcześniej starosta z każdym radnym, mieszkańcem bez względu na jego przynależność partyjną. Teraz myślę o pracy dla dobra gminy a nie o tworzeniu list wyborczych. Podejmując się pracy w samorządzie każdy z nas ma pracować i służyć tym, którzy go wybrali czyli mieszkańcom.
8. Gmina Brzesko jest od kilku lat członkiem stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Kwartet na Przedgórzu, do którego odprowadza składki członkowskie w wysokości prawie 70 tys. zł rocznie. Proszę powiedzieć, jaką „stopę zwrotu” z tej „inwestycji” gmina osiągnie, uwzględniając bilans zysków i strat oraz projekty zawierające się w strategii rozwoju na opracowanej przez LGD na lata 2014-2020?
Roczna składka Gminy Brzesko z tytułu członkostwa w Lokalnej Grupie Działania „Kwartet na Przedgórzu” wynosi około 29 tys. zł. W perspektywie budżetu Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020 Gmina będzie ubiegać się o środki konkursowe z „Kwartetu”, których pula dla czterech samorządów gminnych wynosi 1,7 mln zł. Teoretycznie uzyskanie w dotacjach zaledwie 12-13% puli sprawi, że „inwestycja” nie przyniesie strat. Brzeski samorząd już od zeszłego roku jest przygotowany do naborów. Nasze projekty mają niezbędną dokumentację i pozwolenia.
Mówiąc o środkach pochodzących z konkursów ogłaszanych przez „Kwartet” nie wolno zapominać o innych niż samorządy beneficjentach. Dzięki członkostwu Brzeska w LGD o duże pieniądze walczyć mogą m.in. brzescy przedsiębiorcy. Do wzięcia w trzech konkursach na rozwój firm będzie ponad 2,7 mln zł. W pierwszym konkursie, który odbył się jesienią tego roku, dwa z trzech premiowanych przedsiębiorstw pochodziło z naszej gminy. Do tego należy dodać pulę 0,9 mln zł na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz ponad 400 tys. zł na różnego rodzaju konkursy i granty dla organizacji pozarządowych. Śmiało można stwierdzić, że członkostwo w Lokalnej Grupie Działania jest dla Gminy Brzesko „inwestycją” opłacalną, z której korzyści mogą czerpać różnego rodzaju podmioty, wpływając tym samym na zdywersyfikowany rozwój gminy.
9. Jakie warunki należy spełnić, aby zapoznać się z dokumentacją zawierającą wysokość wynagrodzeń pracowników spółek miejskich (RPWiK, MPK, BZK, MPEC) oraz umowami zawieranymi przez te spółki w latach 2008-2016?
Spółki komunalne wykonują zadania publiczne i dlatego są one zobowiązane do stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej. Za właściwe jej stosowanie odpowiadają zarządy tych spółek.
10. Będąc burmistrzem, należy mieć wysoko rozwinięte kompetencje z obszarze zarządzania. Każdy menadżer dobrze prosperującej firmy stanął kiedyś przed koniecznością zwolnienia swojego podwładnego. Proszę opowiedzieć, ile osób był pan zmuszony zwolnić z pracy (redukcja etatu, dyscyplinarka) i jak pan ten proces przeprowadza?
Nadrzędnym celem każdego urzędu jest podnoszenie komfortu życia mieszkańców i dlatego specyfika pracy w samorządzie jest odmienna od tej w zakładach prywatnych. Duży nacisk kładziemy na szkolenia i podnoszenie kwalifikacji. Oczywiście zdarzają się sytuacje, że jakieś stanowisko jest likwidowane czy też następuje redukcja etatu z powodu zmniejszenia ilości wykonywanych zadań. W latach 2008-2016 wiek emerytalny osiągnęło około 20 pracowników i w związku z tym nie byłem zmuszony dokonywać zwolnień, a jedynie zdarzały się przesunięcia na inne stanowiska.
11. Ile kosztuje nas, podatników utrzymanie BOSiR-u?
Zanim odpowiem na to pytanie warto czytelnikom przybliżyć czym w ogóle zajmuje się Brzeski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Główną częścią jego działalności jest oczywiście prowadzenie krytej pływalni i ta działalność jest najbardziej kosztowna. Dodatkowo BOSiR administruje Strefą Płatnego Parkowania, budynkiem kręgielni oraz kortami tenisowym przy ul. Świerkowej. Z założenia zadania te, poza parkingami, są zadaniami usługowymi dla mieszkańców i gmina musi sporo do nich dopłacać. Pieniądze te nie są jednak marnowane, co widać chociażby po sukcesach sportowców, wychowanych na naszych obiektach, jak Wojtek Wojdak – brązowy medalista mistrzostw świata, czy Jakub Kuryło – mistrz Polski w kręglach. W ubiegłym roku do działalności Brzeskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji dopłaciliśmy niecałe 1,7 mln złotych.
Ciąg dalszy nastąpi.